Faceți căutări pe acest blog

joi, 31 august 2023

ZIUA LIMBII ROMÂNE

 31 AUGUST

ZIUA LIMBII ROMÂNE


***

LIMBA ROMÂNĂ ESTE PATRIA MEA

NICHITA STĂNESCU despre

LIMBA ROMÂNĂ

*

    A vorbi despre limba în care gândești, a gândi - gândirea nu se poate face decât numai într-o limbă - în cazul nostru a vorbi despre limba română este ca o duminică. Frumusețea lucrurilor concrete nu poate fi decât exprimată în limba română. ...Ce patrie minunată este această limbă! Ce nuanță aparte îmi dau seama că are! Această observație, această relevație am avut-o abia atunci când am învățat o altă limbă. 

    Nu spun că alte limbi, alte vorbiri nu ar fi mununate și frumoase! Dar atât de proprie, atât de familiară, atât de intimă îmi este limba în care m-am născut, încât nu pot considera altfel decât iarbă. Noi, de fapt, avem două părți coincidente, odată este patria de pământ și de piatră și încă odată este numele patriei de pământ și de piatră.

    Numele patriei este tot patrie. O patrie fără de nume nu este o  patrie. LIMBA ROMÂNĂ ESTE PATRIA MEA. De aceea, pentru mine, muntele munte se zice, de aceea pentru mine iarba iarbă se spune, de aceea, pentru mine izvorul izvorăste, de aceea, pentru mine viața se trăiește.

    Cinstea vieții mele și idealul vieții mele sunt acelea de a fi așternutul pe care la nesomn să se poată odihni oricând sufletul  țării.

    Visul vieții mele este să fiu cina la care stă vorbirea țării mele când îi este sete de un vin și de un viu.


Nichita Stănescu, Respirări, Editura Sport-Turism, București, 1982, p.7

    




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.